vrijdag 17 oktober 2014

Recensie van "Koopman in de Gouden Eeuw"

Onderstaand een recensie van “Koopman in de Gouden Eeuw” door schrijver/recensent M.P.O. Books. Meer recensies van hem zijn te vinden op zijn website www.mpobooks.nl
Natuurlijk ben ik in mijn nopjes met zijn evenwichtige beoordeling. Zijn puntje van kritiek begrijp ik.

In de zeventiende eeuw, terwijl de opstand tegen Spanje woedde, onderging de stad Amsterdam een opmerkelijke ontwikkeling. In die eeuw, die de Gouden Eeuw wordt genoemd, werd het huidige grachtenstelsel gegraven en bedrijfspanden gebouwd. Het was een periode van grote economische vooruitgang, waarin de Nederlanden zich ontwikkelden tot een wereldmacht. In “Koopman in de Gouden Eeuw” beschrijft Arie de Ruiter die periode aan de hand van drie generaties van de familie Van Ditselaer. Het begint met de generatie van Marnix van Ditselaer die een handel in graan tot een succes weet te maken. Uit zijn eerste huwelijk heeft hij zoon Egbert, de beoogde opvolger. Uit zijn tweede huwelijk worden twee zonen geboren.
Zoon Rogier gaat in dienst bij een molenaar met een houtzaagmolen in de Zaanstreek. Hij valt op door zijn ijver en vakkundigheid, waardoor hij een stapje hoger mag zetten door op een werf te gaan werken. Zijn broer heeft een andere passie. De flamboyante Coenraad wil kunstschilder worden. Hij weet zijn vader zover te krijgen dat hij in de leer en in de kost mag bij Zeger Pietersz, een redelijk bekende schilder in Amsterdam. Coenraad blijkt zo talentvol dat hij uiteindelijk zelfs les krijgt van de grote Pieter Lastman. In de liefde zitten de twee broers en halfbroer elkaar in het vaarwater. De mooie Anna van Schinkenveld wordt door hen alle drie begeerd, en zij kan met hen alle drie goed opschieten.
Het wordt een gearrangeerd huwelijk tussen Egbert en Anna, omdat hun ouders dat regelen en de twee zelf ervan overtuigd zijn dat dit de beste keuze is. Maar Egbert heeft andere intenties dan Anna denkt. Egbert van Ditselaer loopt eruit in zijn familie. Hij staat bekend om zijn grenzeloze ambitie, ten koste van anderen. Op jonge leeftijd heeft hij een gesprek van zijn vader afgeluisterd, waardoor hij weet dat hij het graanbedrijf later met zijn twee halfbroers zal moeten delen. Rogier en Coenraad zullen elk voor dertig procent mede-eigenaar worden, en dat zint Egbert totaal niet. Hij heeft er alles voor over om dat te voorkomen, desnoods ook moord. Zijn keuze voor Anna is een stap in zijn plan om zijn broers buiten spel te zetten.
“Koopman in de Gouden Eeuw” is een boeiende familiegeschiedenis van de Harderwijkse schrijver Arie de Ruiter. Hij zet mensen van vlees en bloed neer. Meestal komen de personages sympathiek over, maar het zijn ook mensen met fouten, mensen die verkeerde beslissingen nemen, met alle gevolgen van dien. Hoewel het verhaal af en toe kabbelt - onder andere omdat De Ruiter de familiegeschiedenis in het bredere perspectief van de landsgeschiedenis wil plaatsen - voel je als lezer wel aan dat de duistere bedoelingen van Egbert langzaam maar zeker voor problemen moeten zorgen. De familie valt beetje bij beetje uit elkaar.
Dit is zonder meer een interessant verhaal, dat bovendien knap en realistisch is geschreven. Het enige wat ik mis, is de zinderende climax. Er is wel een ontknoping, maar die is te tam vergeleken bij wat eraan vooraf is gegaan. Het verhaal vraagt om méér. Niettemin slaagt De Ruiter erin de lezer even in de waan te laten een reis terug in de tijd gemaakt te hebben. De Gouden Eeuw herleeft.

1 opmerking:

1. Mooie recensie! En tegelijk een prikkel. Zo van: de volgende keer zorg ik dat de climax scherper is ( of zo)

BeantwoordenVerwijderen